Crítica de David Denton
Publicada na Review Corner em Janeiro 2014
Nascido no Brasil e parcialmente lá educado, Leopoldo Miguez passou parte de sua infância na Espanha e Portugal, e durante seus anos de maturidade estudou em Paris. Sua carreira no Brasil o teria levado para a educação e administração, onde era tido em alta consideração, mas como compositor era puramente dependente de influências europeias, sendo que Liszt e Chopin estão sempre presentes. O programa escolhido por Braz Velloso está quase totalmente dedicado à gravação de estreias mundiais, e cobre grande parte de uma vida que terminou prematuramente na idade de cinquenta e dois, em 1902. Estilisticamente sem grande mudanças ao longo de sua carreira, embora Schumann tinha, obviamente, tornado-se importante para ele nos Morceaux lyriques, uma obra que poderia muito bem ter sido atribuído ao compositor alemão. Agradavelmente reminiscente de Chopin em seus quatro Souvenirs, chegamos a uma joia no mundo da era romântica com a última faixa do disco -- , o Allegro appassionato… A obra para piano de Miguez prova que ele estava muito à vontade neste instrumento… [Braz Velloso] é um defensor altamente persuasivo. A qualidade sonora do disco é boa mesmo numa acústica de igreja.
© 2014 David's Review Corner
David Denton
January 2014
Born in Brazil and partially educated there, Leoplodo Miguez spent part of his childhood in Spain and Portugal, and during his mature years studied in Paris. His career in Brazil was to take him into education and administration, where he was held in high regard, but as a composer he was purely dependent on European influences with Liszt and Chopin always hovering in the background. Almost devoted to world premiere recordings, the programme chosen by Braz Velloso covers much of a life that ended prematurely at the age of fifty-two in 1902. Stylistically it changed little throughout, though Schumann had obviously become important to him in the Morceaux lyriques, a work that could well have been attributed to the German composer. Pleasingly reminiscent of Chopin in his four Souvenirs, we arrive at a jewel in the world of the Romantic era with the disc’s concluding track, the Allegro appassionato…Miguez’s output for piano shows that he was happy in the medium…he is a highly persuasive advocate and the sound quality is reliable in a church acoustic.
© 2014 David’s Review Corner
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